Bieszczadzka kolejka wąskotorowa coraz bardziej popularna

Maj 19, 2016 przez

bieszczadzka kolejka wąskotorowa

Krzysztof Belczyński/flickr.com

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa to jedna z większych atrakcji tego regionu Polski. W ubiegłym roku skorzystało z niej ok. 112 tys. osób, co było najlepszym wynikiem w jej długiej historii. Czy w tym roku będzie jeszcze lepiej?

Bieszczady to jeden z ulubionych celów turystycznych Polaków. Większość osób przyjeżdża tu dla wspaniałych widoków lub w celu zdobycia gór na tyle niskich, by mogły wybrać się w nie całe rodziny, nawet bez wcześniejszego przygotowania fizycznego. Jest tu jednak dużo więcej atrakcji niż same pasma górskie. Jedną z ulubionych rozrywek turystów są przejażdżki bieszczadzką kolejką wąskotorową.

Znana w całym kraju kolejka wąskotorowa została wybudowana już w 1892r. , ale dla turystów udostępniono ją dopiero 20 lat temu. Do życia przywróciła ją Fundacja BKL, która za cel postawiła sobie utrzymanie kolejki w jak najlepszym stanie i pokazanie ludziom, że może ona być swoistym symbolem regionu. Bieszczadzka Kolejka Leśna, bo taka jest jej oficjalna nazwa, w pełnym wymiarze czasowym jeździ wyłącznie w sezonie letnim. Obsługuje dwie trasy o długości 12 km i 9 km. Pierwsza z nich prowadzi z Majdanu k. Cisnej do Przysłupia, a druga z Majdanu do Balnicy. Chociaż lokomotywy w kolejce są wymienne, to zdecydowanie największą atrakcję stanowi lokomotywa Kp-4. Drugą z lokomotyw jest spalinowa Lyd2.

Choć przejażdżka Beskidzką Kolejką Leśną możliwa jest przez całe lato, jednak tylko w lipcu i w sierpniu kursuje ona codziennie. Natomiast w maju, czerwcu oraz w wrześniu i w październiku BKL jeździ wyłącznie w weekendy. Okres zimowy jest dość specyficzny, bo wąskotorowa kolejka jest wtedy czynna jedynie w soboty w okresie ferii szkolnych. W wyjątkowych sytuacjach może jednak zostać uruchomiona na zamówienie, przy czym dotyczy to zorganizowanych grup, a nie indywidualnych turystów. Pieniądze, które Fundacja BKL zarabia na udostępnianiu kolejki w większości przeznaczane są na jej utrzymanie.

Zachowanie kolejki wąskotorowej w dobrym stanie wymaga sporych nakładów finansowych. Już samo jej uruchomienie nie należy do prostych zadań i zajmuje aż 4 godziny. Przed laty kolejką przewożono drewno do zakładów drzewnych w Rzepedzi. Dzisiaj przyłączana lokomotywa wozi 7 wagonów. Większość z nich jest odkryta, ponieważ takie przejażdżki turyści uważają za najciekawsze. Poza tym, że zapewniają niezwykłe wrażenia, pozwalają podziwiać wspaniałe, bieszczadzkie widoki.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *