Prawa podróżujących samolotami – jak o nie walczyć?

lip 8, 2014 przez

lotnisko

JonathanCohen, flickr

Okres wakacji to czas wzmożonego zainteresowania usługami lotniczymi. Czy jednak wszyscy wiemy, jakie przysługują nam prawa, jako pasażerom samolotów? A jeżeli wiemy, to czy umiemy o nie walczyć? Niestety, każdego roku okazuje się, że Polacy wciąż są w tym temacie mało obeznani, a przez to wielokrotnie nie potrafią poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Niemniej jednak, warto zdawać sobie sprawę z tego, że opóźnienie lotu może dać nam gwarancję otrzymania posiłku i napoju. Mogą one występować w formie rzeczowej lub pod postacią bonu na jedzenie. Prawo do posiłku przysługuje nam wtedy, gdy lot opóźniony jest o min. 2 godziny.

Oprócz tego, w razie wyraźnego spóźnienia, możemy zdecydować się na skorzystanie z innego lotu. Termin odlotu lub zmiana samolotu przysługują nam bezpłatnie zawsze, gdy spóźnienie lotu przekracza 2 godziny. Dodatkowo, jeżeli nie pasuje nam żadna z tych dwóch opcji, to możemy po prostu zrezygnować z podróży, a wtedy mamy pełne prawo domagać się całkowitego zwrotu pieniędzy wydanych na bilet. W niektórych przypadkach naruszenia praw pasażerów możemy dodatkowo ubiegać się o odszkodowanie. Kiedy nam ono przysługuje?

O odszkodowanie możemy walczyć wtedy, gdy spóźnienie samolotu sprawiło, że przepadły nam wczasy, które już wcześniej opłaciliśmy. Podobnie jest w przypadku, kiedy opóźniony lot nie dał nam szansy zdążenia na przesiadkę. Są to tak poważne niedogodności, że przewoźnik jest zobowiązany do zrekompensowania nam poniesionych szkód. Mimo to, należy podkreślić, że nie możemy liczyć na zwrot kosztów, gdy przyczyną opóźnienia była nieodpowiednia pogoda. Otrzymamy pieniądze tylko wtedy, gdy spóźnienie było ewidentną winą linii lotniczych, czyli np. wtedy, gdy popsuje się samolot. Należy nam się wtedy od 250 do 600 euro odszkodowania.

Odszkodowanie należy się także pasażerom, którym zgubiono bagaż. Pierwsze, co należy zrobić w takiej sytuacji, to jednak zgłoszenie zaginięcia bagażu w dziale reklamacji bagażowej. O pieniądze możemy starać się wtedy, gdy bagaż się nie odnajdzie lub w przypadku, gdy w walizkach znajdowały się podstawowe rzeczy, np. kosmetyki i musieliśmy zastąpić je nowymi. Jeśli zachowamy paragony, to linie lotnicze będą musiały pokryć koszty nowych zakupów. Dodatkowo, specjalne prawa mają kobiety w ciąży. Mogą one wybrać dowolne miejsce w samolocie nawet, jeśli według biletu przysługuje im inne siedzenie.

Tagi:

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.